سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد اسیدسیتریک در صنایع غذایی

 

اسید سیتریک یا جوهر لیمو چیست؟

اسید سیتریک با فرمول مولکولی C6H8O7، یکی از اسیدهای ضعیف با ساختاری آلی است که کاربردهای گسترده ای را در صنایع تحت پوشش قرار می دهد. مطمئناً تا به حال با عبارت هایی نظیر افزودنی های مواد غذایی یا نگهدارنده های نوشیدنی ها و آبمیوه ها برخورد کرد اید! این ویژگی ها دقیقاً با افزودن مقادیر معینی از اسید سیتریک به مواد غذایی در مراحل تولید، به وجود می آیند. رد پای اسید سیتریک را می توان در غذاهای زیادی که آنها را در روز مصرف می کنیم، جستجو کرد؛ غذاهایی مانند کنسروها، آب نبات و میان وعده ها و …، نمونه ای از پرمصرف ترین مواد غذایی هستند که هرخانواده با آنها بسیار سروکار دارد.

 

 

 

کاربردهای-سیتریک

بنابراین لازم است به طور مختصر توضیح دهیم که این ماده پرمصرف دقیقاً چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

 اسید سیتریک، یک اسید آلی طبیعی ضعیف است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، به ویژه مرکبات به طور طبیعی وجود دارد. از آنجا که سیتریک اسید به عنوان یک محصول جانبی چرخه اسید سیتریک نیز محسوب می شود، توسط بسیاری از موجودات زنده در فرآیندهای متابولیکی تولید می گردد.

 

سیتریک اسید به طور ذاتی دارای عطر و طعم ترش می باشد؛ مؤثرترین و برترین ویژگی که برای این اسید آلی معرفی شده است، افزایش کیفیت مواد غذایی، نگهدارندگی از مواد غذایی و توانایی عمل به عنوان یک بافر pH به می باشد. به این ترتیب، اسید سیتریک در فهرست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاهای موجود در فروشگاه ها، خانه ها و آشپزخانه ها یافت می شود.

 

تولید اسید سیتریک

اگرچه اسید سیتریک در غلظت های زیاد در بسیاری از مرکبات یافت می شود، استخراج اسید از میوه برای مصارف صنعتی مقرون به صرفه نیست. به علاوه، میزان تقاضا برای مصرف و خرید سیتریک اسید در بازارهای جهانی، به مراتب بیشتر از میزان آن در مرکبات است. بنابراین دور از انتظار نیست که ضرورت تولید صنعتی این اسید آلی از روش های مصنوعی و صنعتی، در مقیاس انبوه، بسیار احساس شود.

 

در یک مطالعه که در آزمایشگاهی در سال 1917 بر روی تولید آزمایشگاهی اسید سیتریک انجام شد، نتایج نشان دادند که کشت بر روی بستر Aspergillus niger و انجام واکنش های متابولیکی می تواند راهی برای تولید انبوه این اسید آلی باشد. همزمان با این کشف مهم، زمانی که دانشمندان مطمئن شدند که می توانند این اسید را در مقیاس انبوه و به صورت مصنوعی تولید کنند، برخی از شرکت های خارجی نسبت به آن اقدام کردند. هم اکنون این اسید در فهرست معروف ترین و پرمصرف ترین اسیدهای آلی صنعتی برای صنایع غذایی قرار گرفته است.

 

کاربردهای اسید سیتریک در مواد غذایی

حدود 50 درصد از اسید سیتریک تولید شده در جهان به عنوان تقویت کننده طعم در نوشیدنی ها استفاده می شود. سیتریک اسید یک طعم تازه و با طراوت را در محصولات و نوشیدنی ها ایجاد می کند؛ شیرینی موجود در نوشابه ها، چای، آب میوه و سایر نوشیدنی ها از طریق افزودنی سیتریک اسید، متعادل می گردد.

 

اسید سیتریک دارای PH اسیدی است و همین ویژگی، آن را برای کاربرد به عنوان یک نگهدارنده غذا مناسب ساخته است. از آنجا که بسیاری از باکتری ها قادر به رشد در یک محیط اسیدی نیستند، اسید سیتریک اغلب به عنوان نگهدارنده به انواع مربا، ژله های آماده شده، آب نبات، کنسرو و حتی محصولات گوشتی فرآوری شده اضافه می شود.

 

جهت خرید اسید سیتریک از بازرگانی معتبر کلیک کنید.

 

کاربردهای اسید سیتریک در صنایع غذایی

به دلیل اینکه که اسید سیتریک معمولاً به صورت پودر جامد سفید رنگ تهیه می شود، در صورت لزوم این امکان وجود دارد که برای ایجاد یک طعم ترش، از آن در غذاهای خشک نیز استفاده نمود. سیتریک اسید یک جایگزین خشک برای آب لیمو یا سرکه در غذاهای خشک نظیر چاشنی نمک، پودرهای طعم دهنده و میان وعده های مختلف است.

 

 

در برخی موارد، اسید سیتریک برای ایجاد یک محیط اسیدی و تسهیل فرآیند تخمیر، هنگام تهیه انواع پنیر، بخصوص پنیر موزارلا استفاده می شود. سیتریک اسید همچنین برای تنظیم pH محلول ها هنگام تولید برخی از نوشیدنی های خاص نیز به کار می رود.

 

pH اسید سیتریک در محدوده ای قرار دارد که استفاده از آن به عنوان یک مکمل غذایی، بسیار مفید است. بسیاری از مواد معدنی برای جذب شدن به pH اسیدی احتیاج دارند. سیتریک اسید به مکمل های ویتامینه اضافه شده است تا مقدار ویتامین ها از نظر بیولوژیکی برای جذب در دسترس باشند.

 

در دسترس بودن اسید سیتریک

اسید سیتریک معمولاً به صورت پودر جامد سفید رنگ در بسته بندی های 25 کیلوگرمی یا 30 کیلوگرمی، قابل خریداری است. این اسید در دو گرید خوراکی و تجاری موجود است. از گرید خوراکی اسید باید در صنایع غذایی استفاده شود. برخی از فروشگاه ها این اسید را به صورت بسته های کوچک برای مصارف خانگی و غذایی می فروشند.

 

اسید سیتریک به مواد غذایی، عطر و طعم می بخشد و آنها را تازه نگه می دارد

 

اسید سیتریک یک جزء طبیعی میوه ها و آب میوه ها است که بیشترین مقدار آن در میوه مرکبات یافت می شود. در حقیقت، سیتریک اسید، همان چیزی است که در لیمو و لیموترش، طعم ترش را به وجود آورده است. لیمو و لیموترش حاوی بیشترین مقدار اسید سیتریک است اما پرتقال، گریپ فروت و سایر مرکبات و حتی انواع توت ها، حاوی مقادیر بسیار زیادی از سیتریک اسید هستند (اسید سیتریک به صورت کاملاً طبیعی در میوه ها وجود دارد).

 

اسید سیتریک خوراکی

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی غذایی

اسید سیتریک علاوه بر اینکه در مواد غذایی مختلف مانند مربا، ژله، آبمیوه و سبزیجات کنسرو شده مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین در تهیه بستنی ها، نوشیدنی های حاوی میوه، آب نبات و نوشیدنی های گازدار نیز استفاده می شود. اسیدیته محلول های غذایی با این اسید، تنظیم می شود؛ همچنین نباید از عملکرد آن به عنوان یک آنتی اکسیدان غافل بود؛ این اسید آلی می تواند به حفظ رنگ طبیعی آبمیوه ها و … کمک کند.

 

درباره ایمنی اسید سیتریک و خطرناک بودن آن برای سلامتی افراد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، اسید سیتریک را برای استفاده به عنوان یک افزودنی غذایی، بی خطر می اعلام کرده است. به نظر می رسد تمام سیتریک اسید که شما مصرف می کنید در بدن شما کاملاً متابولیزه می شود – هیچ سمییت برای آن وجود ندارد و یا به صورت نامناسب در بدن ذخیره نمی شود.

 

با این حال، برخی از گزارش ها نشان داده اند که برخی افراد ممکن است نسبت به غذاهایی که حاوی اسید سیتریک زیاد هستند، حساس باشند. تعیین اینکه آیا کسی آلرژی واقعی به اسید سیتریک دارد یا خیر، تقریباً دشوار است و نیاز به بررسی های حرفه ای تر دارد.

 

کاربردهای اسید سیتریک در تولید داروهای خوراکی

اسید سیتریک و نمک سیترات، دو ترکیبی هستند که به عنوان عناصر غیرفعال کننده در برخی داروها و مکمل های غذایی استفاده می شوند. این ترکیبات دارای برخی از مزیت ها برای سلامتی افراد می باشند؛ به طور مثال، سیتریک اسید، تشکیل سنگ کلیه را کند می کند. هر چه سیتریک اسید بیشتر در ادرار وجود داشته باشد، احتمال تشکیل سنگ کلیه کمتر است.